Newsletter
- Izmene u Zakonu o privrednim komorama i Odluka o visini, načinu i rokovima plaćanja
jedinstvene članarine i finansiranju Privredne komore Srbije u 2017. godini
04.01.2017. - Novi zakon o izvršenju i obezbeđenju
26.12.2015. - Zakon o obavljanju plaćanja pravnih lica, preduzetnika i fizičkih lica koja ne obavljaju delatnost
01.10.2015. - Izmene i dopune Zakona o javnim nabavkama
12.08.2015. - Zakon o izmenama i dopuni zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama
12.08.2015. - Odluka o osnivanju „Slobodne zone Beograda“ i odluka o osnivanju privrednog društva za upravljanje slobodnim zonama
30.07.2015. - Zakon o pretvaranju prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu uz naknadu
24.07.2015. - Zakon o izmenama i dopunama zakona o hipoteci
16.07.2015. - Zakon o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju i medijima
30.06.2015. - Zakon o izmenama i dopunama Zakona o pravnoj zaštiti industrijskog dizajna
31.05.2015. - Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji
28.05.2015. - Zakon o zaštiti prava na suđenje u razumnom roku
07.05.2015. - Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti
07.05.2015. - Zakon o inspekcijskom nadzoru
29.04.2015. - Zakon o izmenama i dopunama zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga
27.03.2015. - Izmene i dopune zakona o radu
08.07.2014. - Izmena i dopuna postojećih poreskih propisa
29.05.2014. - Zakon o legalizaciji
12.11.2013.
Zakon o legalizaciji
Narodna skupština Republike Srbije usvojila je novi Zakon o legalizaciji objekata, koji će
omogućiti naknadno izdavanje građevinskih i upotrebnih dozvola za objekte koji su do
01.11.2013. godine, odnosno do dana stupanja na snagu navedenog Zakona, bespravno
izgrađeni, uz plaćanje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta lokalnim samoupravama.
Odredbe čl. 185. do 200. - legalizacija objekata - Zakona o planiranju i izgradnji, koji je usvojen
2009. godine, Ustavni sud Srbije je stavio van snage.
Novi Zakon o legalizaciji objekata propisuje uslove, postupak i način legalizacije objekata,
delova objekta izgrađenih bez građevinske dozvole, odnosno odobrenja za izgradnju, uslovi za
izdavanje upotrebne dozvole, kao i druga pitanja vezana za legalizaciju objekata.
Postupak legalizacije - pokreće se po zahtevu vlasnika bespravno izgrađenog objekta,
odnosno njegovog dela, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu Zakona, odnosno od
01.11.2013. godine.
Legalizacija neće biti moguća za objekte izgrađene:
- bez dozvole na zemljištu nepovoljnom za građenje kao što su klizišta i močvarno tlo.
- od materijala koji ne obezbeđuje njihovu trajnost i sigurnost.
- na površinama javne namene. Izuzetno u konkretnom slučaju legalizacija će biti moguća
ukoliko podnosilac zahteva priloži saglasnost upravljača javnog dobra da je predmetni objekat
objekat u funkciji javne namene.
- bez dozvole u zoni prirodnog ili kulturnog dobra. Izuzetno u konkretnom slučaju
legalizacija će biti moguća ukoliko podnosilac zahteva priloži saglasnost organizacije
nadležne za zaštitu prirodnih, odnosno kulturnih dobara.
- protivno uslovima propisanim planskim dokumentom ili odredbama Pravilnika o opštim
pravilima za parcelaciju, regulaciju i izgradnju. Izuzetno u konkretnom slučaju legalizacija će
biti moguća ukoliko podnosilac zahteva priloži overenu saglasnost vlasnika susednog objekta
Građevinsku dozvolu za legalizaciju objekata, odnosno upotrebnu dozvolu izdaje
ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, odnosno autonomna pokrajina ili
jedinica lokalne samouprave.
Zahtev za legalizaciju treba da sadrži:
1. geodetski snimak;
2. projekat izvedenog objekta;
3. dokaz o pravu korišćenja, svojine, odnosno zakupa na građevinskom zemljištu;
4. dokaz o uređivanju odnosa u pogledu plaćanja naknade za uređenje građevinskog
zemljišta;
5. dokaz o uplati administrativne takse.
Jednica lokalne samouprave propisuje merila za obračun visine naknade za uređivanje
građevinskog zemljišta koju vlasnik objekta izgrađenog bez dozvole plaća odjednom ili na
jednake mesečne rate, na period koji ne može biti duži od 20 godina.
Lokalnim samoupravama omogućeno je da daju olakšice za proces legalizacije, kroz
donošenje pravilnika za, na primer, vlasnika bespravnog objekta koji je njegovom
izgradnjom ili kupovinom rešavao svoje stambeno pitanje.
Jedinice lokalne samouprave mogu da sklope ugovore o uređivanju međusobnih obaveza
sa podnosiocima zahteva za legalizaciju kojima će biti predviđeno da jedinice lokalne
samouprave obezbede geodetsku i svu drugu potrebnu dokumentaciju za legalizaciju, a
da podnosioci zahteva plate troškove postupka.
Ukoliko je pravo svojine na objektu, odnosno građevinskom zemljištu upisano u skladu sa
zakonom kojim se uređuju posebni uslovi za upis prava svojine na objektima izgrađenim
bez građevinske dozvole, dokaz o rešenim imovinsko pravnim odnosima predstavlja
overena kopija rešenja o upisu prava svojine, a dokaz o rešenim imovinsko pravnim
odnosima predstavlja za objekat izgrađen na:
zemljištu u svojini drugog lica – pravnosnažna sudska presuda,
građevinskom zemljištu – ugovor o prenosu prava korišćenja,
overen ugovor o kupovini objekta ili objekta u izgradnji, overen ugovor o suinvestiranju
izgradnje objekta, pravnosnažno rešenje o nasleđivanju, pravnosnažno rešenje o
statusnoj promeni privrednog društva.
Jedinice lokalne samouprave imaju rok od 30 dana da odgovore na zahteve za
legalizaciju.
Nadležni organ zaključkom odbacuje zahtev podnosioca ukoliko podnosilac u roku od godinu dana od dana stupanja na
snagu Zakona o legalizaciji ne dostavi svu potrebnu dokumentaciju, kao i ukoliko podnosilac u roku od 30 dana od dana
dostavljanja obaveštenja ne dostavi dokaz o podnošenju zahteva za uređivanje međusobnih odnosa sa organom, odnosno
organizacijom koja uređuje građevinsko zemljište. Protiv navedenog zaključka može se izjaviti žalba, a ukoliko je zaključak
donelo ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine može se tužbom
pokrenuti upravni spor.
Nadležni organ rešenjem odbija zahtev ukoliko ne postoji mogućnost legalizacije, a usvaja zahtev ukoliko su ispunjeni svi
potrebni uslovi za građenje i korišćenje objekta. Protiv navedenog rešenja može se izjaviti žalba, a ukoliko je rešenje donelo
ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine može se tužbom pokrenuti
upravni spor.
Po pravnosnažno okončanom postupku, zaključak ili rešenje dostavlja se bez odlaganja nadlženoj građevinskoj inspekciji.
Za rušenje objekta ili njegovog dela stiču se uslovi pravnosnažnim okončanjem postupka kojim se odbacuje ili odbija zahtev.
Objekti mogu privremeno priključeni na elektroenergetsku, gasnu i mrežu elektronskih komunikacija ili mrežu daljinskog
grejanja, vodovod i kanalizaciju. Nakon pravnosnažnog okončanja postupka ukoliko objekat ne bude legalizovan javno
komulano preduzeće ili privredno društvo dužno je da isključi objekat sa mreže infrastrukture na koju je privremeno priključen.
Informacije sadržane u ovom dokumentu su pružene samo za svrhu opšte informisanosti, nisu pružene i ne mogu se smatrati za pravno mišljenje ili pravni savet. Shodno navedenom, Advokatska kancelarija Vukovic i Partneri odriče svaku odgovornost i ne prihvata bilo kakvu obavezu za posledice koje može pretrpeti bilo koje lice zbog činjenja ili nečinjenja na osnovu informacija sadržanih u ovom dokumentu.